پروپوزال سئو

پروپوزال سئو

پروپوزال سئو چیست؟

پروپوزال سئو اصولا در کسب و کارهای خدماتی، یک نفر باید برای مشتری توضیح بدهد که بعد از خرید از ما، دقیقا چه خدماتی دریافت خواهید کرد؟ سئو هم یک کسب و کار خدماتی است. زمانی که کارفرما بخواهد با یک شرکت یا فرد سئوکار همکاری کند، قطعا باید توضیحات کاملی در مورد این همکاری، خدماتی که قرار است دریافت کند، هزینه ها، شرایط، قوانین و… دریافت کند.

پروپوزال سئو یک فایل pdf یا ppt یا حتی word است که سئوکار قبل از عقد قرارداد در اختیار کارفرما قرار میدهد تا کارفرما بتواند با بررسی جزئیات، نسبت به همکاری کردن یا نکردن با طرف مقابل، تصمیم بگیرد.اگر بخواهم پروپوزال نویسی سئو را تشبیه کنم، باید بگویم مثل این است که یک نفر به فروشگاه لباس فروشی شما بیاید و بعد از تن زدن لباسی که قرار است به او بفروشید،

در مورد خریدن کردن یا نکردنش با توجه به زیبایی لباس، کیفیت، قیمت و… تصمیم بگیرد. دقیقا مثل فروش لباس، در این کار هم خیلی از پروپوزال هایی که مینویسید در نهایت نمیتواند کارفرما را به خرید و همکاری قانع کند! اما در هر حال نمیتوانیم از نوشتن پروپوزال خودداری کنیم.

در پروپوزال باید چه چیزهایی را بنویسیم؟

اگر بخواهم به طور خلاصه بگویم، کارفرما باید بعد از خواندن پروپوزال شما، جواب این سوالات را گرفته باشد:

  • به طور حدودی وضعیت سئو سایتش در چه شرایطی است؟
  • چقدر نسبت به رقبایش فاصله دارد؟
  • سئوکار یا شرکت سئو مورد نظر چه برنامه ای برای سئو کردن سایتش دارد؟
  • هزینه سئو کردن سایت به طور حدودی چقدر است؟
  • مدت زمان سئو شدن سایت روی کلمات مورد نظر چقدر است؟
  • و چه قوانین و تعهداتی در این همکاری وجود خواهد داشت؟

در ادامه مقاله به طور دقیق به شما توضیح میدهم که هر کدام از قسمت های بالا چه چیزی هستند و اصلا چطور باید یک پروپوزال سئو نوشت؟

آموزش نوشتن پروپوزال سئو سایت

  • سئو داخلی را بررسی کنید

سئو داخلی در قدم اول باید به سراغ سایت کارفرما رفته و سئو داخلی اش را بررسی کنید. یکی از مهم ترین چیزهایی که میتواند کارفرما را قانع کند شما یک سئوکار خبره هستید و البته اینکه سایتش نیاز به کمک یک سئوکار دارد، این است که بفهمد چه مشکلاتی سئویی در آن وجود دارد. بنابراین در قدم اول باید به کمک تخصص خودتان و البته ابزارهای تخصصی، سئو داخلی سایتش را بررسی کنید.

من به شخصه ابتدا به سراغ ابزار gtmetrix میروم و به کمک این ابزار، سرعت سایت را بررسی میکنم،

سپس سری به محتواهای آن میزنم و میبینم که محتواها در چه وضعی هستند؟

تگ ها، برچسب ها، دسته بندی ها و منوهای سایت را بررسی میکنم،به سراغ ابزار website audit میروم و سئو داخلی را با آن بررسی میکنم،در صورت نیاز حتی از ابزار پولی الکسا هم برای بررسی نقاط ضعف سایت کمک میگیرم.حالا از نتایج به دست آمده، بخش هایی را در پروپوزال مینویسم. در واقع متنی در پروپوزال مینویسم که در سطح دانش کارفرما بوده و عملا به او بفهماند که سئو داخلی سایتش در چه وضعیتی است.

  • به سراغ سئو خارجی بروید

بعد از سئو داخلی، حالا نوبت به سئو خارجی است. در مرحله دوم از نوشتن پروپوزال، باید سایت کارفرما را از نظر سئو خارجی بررسی کنید. دقت کنید که ما در حال سئو کردن یا آنالیز سایت نیستیم؛ پس قرار نیست زمان زیادی را صرف انجام این کار کنیم. در واقع در این مرحله یک نمای کلی از وضعیت سئو خارجی و مخصوصا تعداد بک لینک های ساخته شده به دست می آوریم. بعد از آنهم وضعیت بک لینک ها را با رقبا مقایسه کرده و نتیجه را در پروپوزال مینویسیم.

مثلا چنین متنی:

تعداد بک لینک های سایت شما 100 عدد از 12 دامنه است در حالی که رقیب شما، سایت x، حدود 3 هزار بک لینک دارد و رقیب قدرتمند دیگرتان 7 هزار عدد. پس باید حتما نسبت به افزایش تعداد بک لینک های سایت تان اقدام کنیم.

پروپوزال سئو
پروپوزال سئو
  • سئو تکنیکال را بررسی کنید

بعد از بررسی سئو داخلی و خارجی، نوبت به بررسی سئو تکنیکال سایت میرسد. در این مرحله باید به کمک ابزاری مثل schema checker وضعیت اسکیماهای سایت را بررسی کنید، با ابزاری مثل responsivedesignchecker مطمئن شوید قالب سایت ریسپانسیو است، نگاهی به کدهای سایت داشته باشید و از بقیه جزئیات سئو تکنیکال آگاه شوید.

دقت کنید که توضیح دادن این قسمت از کار برای کارفرما کمی سخت است. قطعا اینکه بگویید سایت تان اسکیما ندارد، فقط باعث سردرگم شدن کارفرما میشود. کاری که من میکنم این است که قبل از توضیح هر بخش، یک توضیح مقدمه ای در مورد موضوع مورد نظر میدهم. مثلا میگویم اسکیماها کدهایی هستند که قرار گرفتن شان در سایت باعث بهبود درک گوگل از سایت شما میشود.

  • توضیح بدهید که چه کمکی میکیند؟

حالا که مدیر سایت به خوبی متوجه شد وضعیت سئو سایتش به چه شکلی است، نوبت آن است که به او توضیح بدهید دقیقا شما چه کاری برایش میکنید؟ مثلا:

تعداد بسیار زیادی مشکلات تکنیکال و کدنویسی در سایت دارید که در حدود 1 ماهه ابتدایی باید آنها را رفع کنیم،
محتواهای خوبی در سایت تان وجود دارد اما دو تا از رقبای شما محتواهای بهتری دارند پس باید بخشی از کار را برای بروزرسانی این محتواها بگذاریم.
تعداد بک لینک های سایت شما نسبت به رقبا اندک است، طی 6 ماه آینده نزدیک به حدود 2 هزار بک لینک جدید برای شما میسازیم و بخشی از آن را از سایت های معتبر خریداری میکنیم. این بک لینک ها شامل رپورتاژ، بک لینک edu و… میشود.
و…

  • تعهدتان را شرح بدهید!

یکی از مهم ترین قسمت های نوشتن پروپوزال، این مرحله است! در این مرحله باید به کارفرما بگویید که چه تعهدی به او میدهید؟ در واقع این بخش همان چیزی است که کارفرما به دنبالش میگردد! به طور کلی تعهدهای سئو چند نوع دارند:

  • تعهد به افزایش کلیک تا روزانه x عدد،
  • تعهد به سئو کردن x تعداد کلمه کلیدی،
  • تعهد به افزایش فروش،
  • تعهد انجام کار. (رفع مشکلات محتوایی و…)

طبق تجربه من بهترین کار، تعهد دادن در قبال سئو کردن کلمات کلیدی یا افزایش ترافیک است. کاری که من میکنم:

در پروپزال حدود 10 تا 40 کلمه کلیدی مهم سایت را که از رقبا درآورده ام، مینویسم. در ادامه توضیح میدهم که در انتهای پروژه، بین 50 یا 70 درصد از این کلمات به صفحه اول گوگل میرسند.

علاوه بر این، باید توضیح بدهید که دقیقا زمان قرارداد شما با سایت مورد نظر، چه مدتی است؟ مثلا طی 6 ماه قرار است این کلمات سئو شوند. بعد از همه اینها یک قیمت از کل پروژه هم ارائه کنید.

  • KPI بدهید!

باید بخشی از پروپوزال شما، به ارائه KPI ها اختصاص پیدا کرده باشد. اما اینکه گفتم چیست؟ در واقع KPI معیارهایی برای بررسی موفقیت کار است. مثلا شما به عنوان KPI، تعداد محتوا، تعداد خطاهای رفع شده سایت، رتبه کلمات کلیدی و… را مشخص میکنید.

به این ترتیب زمانی که کارفرما حین پروژه خواست میزان موفقیت را بررسی کند، به سراغ اینها رفته و متوجه میشود که آیا سئوکار در حال فعالیت صحیح است یا بخش هایی از کار به درستی پیش نرفته.

  • از قوانین تان بگویید

و اما یکی دیگر از قسمت های مهم در نوشتن پروپوزال سئو. در این مرحله باید در مورد قوانین صحبت کنید. البته نه به شکل خیلی سختگیرانه اما به طور کلی باید یک سری موضوعات مهم را در این مرحله روشن کرده و برای شان تعیین تکلیف کنید. مثلا چه؟

یکی از نکات مهم، نوشتن این موضوع است که اگر تعهد من کامل نشد، در مقابل چه اتفاقی می افتد؟ مثلا میتوانید بنویسید اگر طی 6 ماه تعداد کلمات گفته شده سئو نشدند، تمامی یا x درصد از پول را به شما برمیگردانیم. تصمیم گیری در مورد این بخش به عهده خودتان است.

  •  هر کسی ارزش زمان گذاشتن ندارد!

زمان مثال ابتدای مقاله را یادتان هست؟ گفتم دقیقا مثل مشتری هایی که وارد یک فروشگاه میشوند و تعداد زیادی از آنها بدون خرید کردن از آن خارج میشوند، پوروپوزال نویسی هم به همین صورت است. در واقع خیلی از پروپوزال هایی که مینویسید، اصلا قرار نیست به پروژه ختم شوند چون کارفرما بعد از مطالعه آنها قانع به همکاری نمیشود. اما خب چه کنیم که زمان کمتری برای چنین کارفرماهایی صرف کنیم؟

ببینید، خیلی از کارفرماها به دلیل اینکه دیدگاه درستی نسبت به سئو سایت ندارند، تصور میکنند وقتی صحبت از سئو میشود، میتوانند سایت شان را با یکی دو میلیون تومان به صفحه اول برسانند. این عزیزان همان هایی هستند که باید برای شان زمان بگذارید و در نهایت با دیدن قیمت، بیخیال همکاری میشوند. بنابراین پیشنهاد میکنم همان ابتدای کار یک بازه قیمتی و حدود زمانی به کارفرما بگویید تا مطمئن شوید با چنین اشخاصی روبرو نیستید، سپس اگر موافقت کرد اقدام به بررسی و پروپوزال نویسی کنید.

  •  به زیبایی اهمیت بدهید

راستش من از آنهایی هستم که خیلی به زیبایی یک مقاله، متن، فایل و… اهمیت نمیدهم و فقط میخواهم محتوای آن را به دست بیاورم. اما طی این چند سال کار سئو، متوجه شدم که کارفرماها و حتی مخاطبان سایتم هم مثل من نیستند! بنابراین هم در تولید محتوا، هم در نوشتن پروپوزال و حتی در ساخت اسلایدهای دوره های آموزشی، کمی زحمت بیشتر به خودم میدهم. شاید باورتان نشود اما زیبایی فایلی که برای کارفرما ارسال میکنید، در تصمیم نهایی او تاثیر زیادی دارد بنابراین شما هم حواس تان به این موضوع باشد.

  • کمی هم از خودتان بگویید

برندسازی شخصی،یادتان باشد که خیلی از کارفرماها قرار است با مطالعه همین پروپوزال نسبت به همکاری کردن یا نکردن با شما تصمیم بگیرند. پس میتوان گفت که پروپوزال نماینده و بازاریاب شماست! با توجه به این، بهتر است گهگاهی در گوشه و کنار متن به شکل غیرمستقیم از خودتان صحبت کنید و کارفرما را قانع کنید که واقعا کارکشته هستید. مثلا میتوانید به نمونه کارهایتان در حد یک جمله اشاره کنید، از سابقه تان بگوید، در مورد تجربه های تان صحبت کنید و… .

  • جلسه را از دست ندهید

بعد از همه اینها، به هیچ عنوان جلسه حضوری را از دست ندهید! قطعا فروش یک خدمات چند یا چند ده میلیونی صرفا به کمک یک فایل متنی کار راحتی نیست. بنابراین اگر احتمال موافقت کارفرما و شکل گیری همکاری را بالا میدانید، ترتیب یک جلسه حضوری را بدهید و کارفرما را قانع کنید که به شما اعتماد کند. و یک نکته کنکوری:

یادتان باشد حین نوشتن پروپوزال، نکات مهم و اصطلاحا خفنی را هم برای جلسه حضوری نگاه دارید تا به کمک آنها، راحت تر کارفرما را قانع کنید.

پروپوزال سئو


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

X